söndag 6 april 2014

Hur man får kontakt på nätet?

Att jobba med network marketing innebär att du tjänar pengar på flera olika sätt. Du tjänar dels pengar på försäljning av de produkter som du har, oavsett om det är en produkt eller en tjänst som du har. I företaget jag arbetar med tjänar jag pengar genom försäljning från min webshop. Jag behöver alltså jobba med att marknadsföra webshopen. Vi tjänar också pengar tillsammans, vilket gör att jag får också betalt för hela den försäljning som vårt team har, alltså den gemensamma gruppvolymen. Går det bra får någon eller några i teamet så tjänar vi alla på det. Bara på försäljning tjänar jag alltså pengar på två sätt, min egna försäljning och gruppens gemensamma försäljning. 
Utöver det kan man också tjäna pengar på att bygga upp ett team. Ett nätverk. Men även det gör vi gemensamt, vilket innebär att om jag lägger till en medlem i mitt team så räknas personen med i hela teamet, dvs. allas team växer. Vi bygger tillsammans. I mitt fall behöver jag sponsra (hjälpa igång) två personer. De hjälper i sin tur igång två personer, som hjälper igång två personer - och plötsligt har vi ett relativt stort team. Jag kan naturligtvis sponsra fler än två om jag vill det, och då hamnar dem i allas våra team. Vi tjänar pengar tillsammans - du har en egen business men du är aldrig helt ensam. 
Då vårt företag just öppnat marknaden i Europa så har vi en stor marknad framför oss, och vårt team har medlemmar från flera länder - vilket ger en enorm potential att bygga ett väldigt stort team...något vi alla tjänar på! 

Hur får man då teamet att växa? 
Ja, jag jobbar inte längre med att fråga runt bland vänner och bekanta. MEN till en början kan det vara en mycket bra start för att komma igång och tjäna pengar. Ju snabbare du är igång med att bygga ett team, dvs. ju snabbare du sponsrar två personer, desto snabbare börjar du tjäna pengar - och det är viktigt att komma igång med det väldigt snabbt så att man inte ger upp innan resultaten visar sig!
Däremot finns andra strategier att jobba med på lite längre sikt. Internet ger ju en helt fantastisk möjlighet att nå ut till människor och plötsligt är vi inte längre begränsade till vårt närområde...utan har hela världen där ute, genom bara några tryck på tangentbordet! 
Men hur får man kontakten på internet då?
Sociala medier kan vara ett bra ställe - men jag vill också utfärda en liten varning...bomba inte dina vänner med ständiga uppdateringar på facebook om din möjlighet! De tröttnar på dem  och du vill aldrig spamma människor. Däremot kan man bygga relationer och ge vännerna glimtar av vad du faktiskt får ut av din business...och därigenom låta dem som är intresserade av att göra samma sak som du kontakta dig. Det är ju det du allra helst vill göra - få människor att kontakta dig, inte tvärtom! 
Det finns ju också fler sociala medier än facebook och alla kan användas i samma syfte, LinkedIn, Twitter, Google+ osv. Det finns också många forum därute. Det kan vara en alldeles utmärkt idé att gå med i några forum och visa att man finns.På vissa forum får man "annonsera" medan man på andra forum indirekt marknadsför sin möjlighet genom de inlägg man skriver. Och du är ju inte på något sätt bunden till att skriva på svenska forum! Se till att lägga länken till din hemsida eller den websida dit du vill att människor ska hitta i allt du gör (där det är tillåtet!). Du kanske också lägger upp någon film på YouTube eller liknande sida - kom då också ihåg länken till din websida! 
Blogga kan också vara en god idé, men ha i åtanke att det tar tid via en blogg. Av flera anledningar, dels tar det tid att "fylla" en blogg och dels är människor kanske inte in på din blogg för att de i första hand letar efter en business-möjlighet utan av andra orsaker - kanske för att lära sig något eller söka ett svar på någonting. Men att blogga kan ge utdelning på lång sikt! Din blogg bör då ge en bild av vad du får som egen hemma-business ägare. Med andra ord, den här bloggen är inte bra för att "rekrytera" - och det är heller inte mitt primära syfte, mitt primära syfte är att alla i mitt team ska kunna få tillgång till "mig" på ett enkelt sätt. Mitt sekundära syfte är att erbjuda hjälp för andra människor i andra team eller andra nätverksföretag. Vill någon som läser den här bloggen börja jobba tillsammans med mig och mitt team så är det en bonus som gör mig extra glad! 
Målet med det jobb du lägger på internet är att få sk. "leads". Dina leads är uppgifterna till de människor som är intresserade av din business, det kan vara namn, ålder, adress, mejladress och telefonnummer. Samla leads och du har en bra utgångspunkt i ditt arbete - och slipper vända dig till vänner och bekanta gång på gång! Det viktigaste i allt detta är att du följer upp! När du får ett mejl från någon, svara inom ett dygn helst snabbare än så.. efter den tiden finns risken att man tappat intresset eller att man sökt sig till någon annan då man inte orkar vänta på svar! Följ upp personligt, svara på frågor och viktigast av all...dölj aldrig någon information!! OM någon ska jobba med dig i din business måste de få chansen att veta vad de ger sig in i!! Alltför många upptäcker saker efter vägen och kanske hoppar av...det är bl al så rykten om "scams" uppstår! Alla har rätt till alla information, annars kan man inte ta ställning!! Du vill ju också bygga ett hållbart team och inte bara ett team där människor går med och sedan hoppar av. Har du byggt ett hållbart team som så småningom bygger sig självt så har du faktiskt skapat dig en passiv inkomst...och det är väl den bästa sorten!?! 

Det här är några sätt att nå ut till människor på nätet - och de är gratis! Det finns genvägar, men som oftast kostar lite pengar och jag återkommer till dem i senare inlägg. 
Det går också att sätta allt det här på "auto-pilot" och därmed låta insamlandet av leads sköta sig själv! Ibland kan den där auto-piloten till och med leda till att människor direkt går med i ditt team och du behöver inte ens följa upp leads. Det återkommer jag också till...men jag måste bara säga att det finns inte mycket som är roligare än att logga in på morgonen och upptäcka att teamet vuxit ytterligare...medan jag sov! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar